Skip to main content

FNV Bondgenoten/Cabin Pressure in actie tegen aanpassingen Europese WRR (EU-FTL)

10 mei 2012

Maandag 14 mei a.s. zal, in het kader van de op handen zijnde nieuwe Europese werk- en rusttijdenregeling, door de Europese vakbond ETF een actiedag worden georganiseerd in Keulen. FNV Bondgenoten/Cabin Pressure is bij deze vakbond aangesloten en mede initiatiefnemer van deze dag. Samen met andere Europese cabine- en vliegersbonden zullen wij aansluiten bij de actie voor het hoofdkantoor van het Europees Agentschap voor de Vliegveiligheid in de Luchtvaart (EASA) om te pleiten voor een acceptabeler en vooral veiliger regeling. De onderlinge afspraak was om met een beperkte delegatie te komen. Om die reden hebben wij er geen grote actiedag van gemaakt.

Hoe zat het ook al weer?

In voorbereiding op een definitief advies aan de Europese Commissie voor een nieuwe regeling, heeft EASA voorstellen gedaan op het gebied van werk- en rusttijden en de aard van de rustgelegenheid op commerciële vluchten. Vakbonden, Luchtvaartmaatschappijen en ministeries van transport in de verschillende lidstaten hebben de tijd gehad om hun reactie en input te geven op de opgestelde teksten. Op 15 en 16 mei a.s. zal EASA haar voorstellen voor de nieuwe EU-FTL vastleggen om deze vervolgens voor te leggen aan de Europese Commissie. De verwachting is dat met ingang van 2013 de nieuwe richtlijn voor cabinepersoneel uiteindelijk van kracht zal worden na goedkeuring door het Europese Parlement.

Sinds eind 2008 heeft de EU-FTL de wet- en regelgeving van de afzonderlijke Europese lidstaten vervangen. Wanneer nationale aanvullingen op de Europese regelgeving of CAO's beter zijn dan deze overeengekomen EU-FTL, dan gelden deze in de planningsfase. In de planning van onze vliegschema's zijn wij gelukkig beschermd door onze CAO. Onze grootste zorg zit hem dan ook in de gevolgen bij calamiteiten in de uitvoering. Zodra wij ons hebben aangemeld geldt tenslotte de wet.

Invloed zichtbaar

Natuurlijk hebben wij onze invloed op het proces doen gelden. Naast de input die we hebben gegeven op de voorstellen van EASA, hebben wij met de Nederlandse luchtvaartautoriteiten over deze nieuwe voorstellen gesproken. Daarnaast neemt FNV Bondgenoten/Cabin Pressure als onderdeel van de ETF zitting in het Cabin Crew Committee, waar EU-FTL prominent op de agenda staat. Dankzij onze gegeven input en geleverde inzet is te zien dat er verbeteringsvoorstellen zijn t.o.v. de huidige EU-FTL. Zo is in de voorstellen de lengte van rust aan boord gunstiger geregeld dan nu. Verder mag de uitbreiding van de werktijden alleen worden gebruikt bij aanmelden tussen 06:00 en 19:00 uur met een maximum van 60 minuten. In de huidige regeling mag je altijd met een uitbreiding van de werktijden plannen met een minimum van 45 minuten.

Wetenschap wordt genegeerd

Waar we nog wel veel moeite mee hebben is, dat EASA voorbij gaat aan de aanbevelingen van drie onafhankelijke wetenschappers op het gebied van de maximale werktijden, die nota bene door EASA zelf zijn aangewezen. Wij pleiten ervoor dat in het kader van de vliegveiligheid EASA de aanbevelingen van deze wetenschappers respecteert en deze niet, zoals nu het geval is, naast zich neerlegt. Zo hebben zij o.a. aanbevolen dat een maximale werkduur van 100 uur in 14 opeenvolgende dagen redelijk is, terwijl EASA 110 uur in 14 achtereenvolgende dagen aanvaardbaar acht. Ook het EASA voorstel waarbij de tijd na 6 uur reserve zitten niet wordt meegeteld bij de maximale werkduur zien wij als een onnodige verslechtering in verhouding tot de huidige regeling.

Het moet beter in Keulen

Tijdens de actiedag van 14 mei willen vertegenwoordigers van cabinepersoneel en vliegers EASA ervan overtuigen, dat op onderdelen de voorgestelde wettelijke limieten het welzijn en de gezondheid van het personeel onder druk zullen zetten en daardoor mogelijk invloed kunnen hebben op de vliegveiligheid. Als bewakers van de WRR en in het verlengde daarvan de vliegveiligheid, vinden wij dat EASA meer rekening zou moeten houden met de wetenschappelijke bevindingen hierover. Namens al onze leden en collega’s zullen wij onze stem laten horen en ons blijven inzetten voor een zo goed en acceptabel mogelijke WRR, ook in Keulen!

Redactie Cabin Pressure