Skip to main content

Verslag cabineoverleg van 16 mei 2012

17 mei 2012

Op 16 mei zijn KLM en de cabinebonden weer bij elkaar geweest voor een extra cabineoverleg. Namens FNV Bondgenoten/Cabin Pressure schoof, naast onze vaste bestuurder en onderhandelaar Zakaria Boufangacha, ook Kim Francooy aan. Kim is i.v.m. onze ledengroei de tweede bestuurder die ons sinds kort terzijde staat. Met deze twee bestuurders, niet verbonden aan KLM maar in dienst van FNV Bondgenoten, kunnen wij net die fractie scherper zijn die het verschil maakt. Verder bestond onze delegatie uit voorzitter Annetje Koreman en collega Ruud van Alphen, onlangs gekozen in het Dagelijks Bestuur van Cabin Pressure. Huib den Ouden was als vanouds aanwezig namens de redactie van de website. Hieronder de hoofdpunten van het overleg.

Wisseling van de wacht

Na vier jaar verantwoordelijk te zijn geweest voor de afdeling Planning & Assignment zal Maarten Koopmans het Management Team van Inflight Services gaan verlaten. KLM maakte bekend dat de heer Koopmans deze zomer de functie van VP Passenger Services bij Ground Services zal gaan bekleden. Wie hem bij Inflight gaat opvolgen is nog niet bekend. Wij wensen de heer Koopmans veel succes toe in zijn nieuwe functie.

Uitvraag meerwerk

I.v.m. de onverwacht grote vraag naar non activiteit deze zomer gaat KLM binnenkort een uitvraag doen voor meerwerk. Wij hebben KLM gemeld dat ons berichten bereiken dat veel éénbanders aangevraagde reizen niet gehonoreerd krijgen, maar in plaats daarvan op Europa worden ingedeeld. Volgens KLM heeft dat niet te maken met tekorten op Europa door teveel toegekende non activiteit. Het bedrijf heeft ons op verzoek aangegeven de redenen van de uitvraag voor meerwerk duidelijk met het korps te communiceren. Dit ook in het licht van de onlangs gevoerde discussie m.b.t. de éénjaarscontractanten.

Kist/Crew operatie op Europa

Vanaf 24 april tot 20 mei 2012 wordt er op zeer beperkte schaal, binnen de kaders van de CAO, een proef gehouden met de zgn. “kist/crew” operatie op Europa. Hierbij opereren vliegtuig inclusief cockpit- en cabinebemanning meerdere stretches samen. De pilot verloopt volgens KLM tot op heden zonder problemen. In juni zal de proef worden geëvalueerd, waarna eventueel zal worden besloten tot een tweede proef op grotere schaal. Voor deze eventuele tweede proef is een (tijdelijke) aanpassing van de CAO nodig. Daarvoor zullen dus eerst afspraken moeten worden gemaakt met de cabinebonden.

Faire verdeling Europa productie

In oktober 2011 bereikten KLM en de bonden een tussenstand in de CAO-onderhandelingen. Naast afspraken over een structurele loonsverhoging van 1,25% per 1 januari 2012 en een eenmalige uitkering van 1,25% van zes maal een maandsalaris in april 2012, werd ook een aantal cabine specifieke zaken afgesproken. Op initiatief van FNV Bondgenoten/Cabin Pressure is afgesproken dat er onderzoek zal worden gedaan naar een methode voor een faire verdeling van de Europa productie voor Europa vliegenden met een afronding voor 1 juli 2012. Een afvaardiging van de drie cabinebonden en KLM zal in een viertal sessies de mogelijkheden hiervoor in kaart brengen en met een voorstel naar het cabineoverleg komen. Maandag 21 mei a.s. vindt de eerste van vier sessies plaats.

Motiveringsproces

Het motiveren is een proces waarvan alle erkende CAO-partijen deel uitmaken en daaraan gelijke rechten en plichten kunnen ontlenen. Onze insteek hierbij was altijd om de motiveringen uit te voeren op basis van een roulatieschema tussen de bonden op basis van gezond onderling vertrouwen. Omdat dat vertrouwen er aan de zijde van VNC niet is, werd er in juli 2011 m.b.t. het motiveringsproces gekozen (in de vorm van een pilot) voor het voeren van conference calls waarbij, indien gewenst, alle partijen betrokken zouden zijn. In het cabineoverleg van 16 mei jl. is besloten de pilot als definitief proces te implementeren. Het tijdperk dat slechts VNC de motiveringen verrichtte is dus definitief voorbij. Dat mag met recht een succes genoemd worden!

Verzoekensysteem

Zoals bekend nam FNV Bondgenoten/Cabin Pressure in maart zijn verantwoordelijkheid door het organiseren van een democratische ledenraadpleging onder alle leden m.b.t. het wel of niet handhaven van het huidige verzoekensysteem als basis om verder te bouwen. De uitslag was overduidelijk: 88% van de respondenten sprak zich uit vóór behoud van het huidige systeem.

Lange termijn visie

Voor ons is en blijft het verbeteren van het verzoekensysteem ten bate van het korps een belangrijk speerpunt waar we ons de komende tijd dan ook voor zullen gaan inzetten. Ons voorstel in april voor het instellen van een werkgroep die op korte termijn de voorstellen van partijen in kaart zal brengen werd door zowel KLM als de andere cabinebonden gesteund. Het is naar ons oordeel nu van belang het huidige verzoekensysteem als basis te erkennen met de daarbij behorende spelregels, zonder vakbondspolitieke voorwaarden vooraf. We willen vervolgens voortvarend overgaan tot de technische discussie die in onze optiek in alle zorgvuldigheid en in lijn met de wensen van ons als gebruikers zal moeten worden gevoerd. Wij vinden dat een zuivere houding die recht doet aan de beleving van het korps. Het geeft ook onze langere termijn visie weer, iets waarmee wij ons van anderen onderscheiden.

Gemiddelde verzoekentellerstand bij terugkeer na zwangerschap of ziekte

Collega’s die na een zwangerschap of langdurige ziekte weer aan het werk gaan, krijgen te maken met een gemiddelde verzoekentellerstand in de functie die ze vervullen. Zo staat het in de CAO. Voor collega’s in de nieuwe zgn. “Europa only divisie” zijn alle verzoeken gratis. Hun tellerstand staat dus per definitie op nul. FNV Bondgenoten/Cabin Pressure heeft partijen het verzoek gedaan om voor deze groep collega’s de CAO aan te passen. Het is in onze ogen namelijk niet rechtvaardig om deze groep te benadelen met een gemiddelde tellerstand bij terugkeer na zwangerschap of langdurige ziekte. KLM heeft aangegeven bereid te zijn op dit punt de CAO aan te passen. VNC wilde hier helaas nog geen uitspraak over doen en komt er op een later moment op terug. Wordt vervolgd…..

Zwangerschap en ziekengeld

Dat zwangere CA’s als ziek kunnen worden aangemerkt klinkt wellicht wat vreemd in de oren, want puur medisch mankeren ze niets. Echter, op basis van wetgeving komt men in aanmerking voor een ziektewetuitkering indien wegens zwangerschap de eigen functie niet kan worden uitgevoerd. En dat is bij zwangere collega’s het geval, gezien het vliegverbod tijdens de zwangerschapsperiode. Vandaar dat KLM, met instemming van het UWV, heeft voorgesteld om de zwangere CA in aanmerking te laten komen voor een ziektewetuitkering wanneer er geen vervangende werkzaamheden beschikbaar zijn. Het verschil met de huidige situatie zal zijn dat KLM niet de kosten hoeft te dragen als gevolg van het niet kunnen inzetten van de zwangere CA.

Geen nadelige consequenties

Door ons is aangegeven dat op juridische basis weinig valt aan te merken op de voorgestelde constructie. Wel hebben wij een lans gebroken voor deze groep door er voor te zorgen dat er bij de uitvoering van de nieuwe regeling geen sprake mag zijn van nadelige gevolgen voor de betreffende collega’s. Zo hebben we afgedwongen dat er een keuzemogelijkheid blijft voor het moment van opnemen van het zwangerschapsverlof. Verder is door ons aangegeven dat we verwachten dat er bij het zoeken naar vervangende werkzaamheden rekening wordt gehouden met de passendheid van de functie, conform het beleid rondom re-integratie. Wat ons betreft mag er geen verslechtering optreden in de balans tussen werk en privé t.o.v. de vliegende situatie. KLM zal op ons aandringen dit aspect verder uitwerken om vervolgens met een definitief voorstel te komen om in te voeren.

Redactie Cabin Pressure

Open, eerlijk, daadkrachtig, democratisch en professioneel!

Meld je aan voor het introductielidmaatschap via de website! Lees meer over de voordelen van het lidmaatschap op onze website.