Skip to main content

CAO-onderhandelingsresultaat tussen KLM en Bonden dichtbij!

11 december 2012

Na ruim een jaar van onderhandelingen is een CAO-onderhandelingsresultaat tussen KLM en de Bonden aanstaande. Bij CAO-processen binnen KLM is het gebruikelijk om voor de drie CAO-domeinen (Grond, Cockpit en Cabine) evenredige afspraken te maken op onder andere het gebied van de looptijd en loonparagraaf. Nadat partijen elkaar op 30 november jl. na een overleg van ruim 15 uur zeer dicht genaderd waren, werden de uiteindelijk noodzakelijke handtekeningen nog niet gezet en werd het overleg opgeschort omdat er eerst een aantal issues moest worden opgelost tussen KLM en VNV (Vliegers). Dat is nu gebeurd, waardoor het moment dichterbij is gekomen dat de resultaten van het overleg definitief worden.

CAO-proces in vogelvlucht

Vanaf het begin van de CAO-onderhandelingen, die ruim een jaar geleden zijn begonnen, heeft KLM benadrukt dat zij in het kader van ‘Securing our Future’ vastberaden is om in drie jaar tijd een structurele bezuiniging op arbeidskosten te realiseren, om zo de schuldenpositie van het bedrijf te verminderen en de winstgevendheid structureel te verbeteren.

Op haar beurt heeft FNV Bondgenoten/Cabin Pressure de financiële situatie waarin KLM verkeert dit voorjaar op hoofdlijnen laten onderzoeken. De conclusie van dit onderzoek was, dat de financiële situatie inderdaad als zorgelijk aangemerkt kon worden, zonder dat er echter sprake was van een dramatische situatie die vroeg om een acuut en substantieel ingrijpen op onze arbeidsvoorwaarden. Voor de toekomstbestendigheid van het bedrijf en de daarmee gepaard gaande werkzekerheid en perspectief voor het korps waren we bereid om afspraken te maken om het bedrijf te helpen in haar doelstellingen, zonder de bijl te zetten aan de wortel van onze arbeidsvoorwaarden.

Geen aanpassing WRR of overhevelen Europaproductie naar KLC

Dankzij de houding van FNV Bondgenoten/Cabin Pressure is er een fiks aantal keiharde bezuinigingen tegengehouden. Zo hebben we bereikt dat KLM de WRR ongemoeid laat en dat er tevens geen verschuiving zal plaatsvinden van de gehele Europaproductie naar KLC op basis van de KLC arbeidsvoorwaarden. Deze voorstellen zouden hebben geleid tot verregaande consequenties voor het cabinepersoneel op het gebied van loopbaanbeleid en werkgelegenheid en tot het buitenproportioneel inleveren van vrije dagen.  

Besparingen

Binnen de kaders van een in onze optiek alleszins redelijke besparingsoperatie op het gebied van de arbeidsvoorwaarden, waarbij de rekening niet volledig bij de medewerker wordt neergelegd, zijn we met KLM tot afspraken gekomen over loonmatiging, het inleveren van vakantiedagen en het creëren van een nieuw loongebouw voor toekomstige collega’s die op de korte termijn voor KLM een kostenbesparing oplevert. In ruil hiervoor hebben we met KLM afspraken gemaakt over een harde werkgelegenheidsgarantie voor de komende jaren en een goede beloningsregeling op het moment dat het bedrijf goed presteert. Vanuit onze verantwoordelijkheid voor behoud van werkgelegenheid en het bieden van perspectief zijn we bereid geweest om op deze manier onze bijdrage te leveren voor het toekomstbestendig maken van het bedrijf.

Het Onderhandelingsresultaat op hoofdlijnen

Hieronder vermelden we de belangrijkste KLM brede afspraken. Zoals gezegd moeten deze nog definitief bekrachtigd worden. De teksten moeten nog in een protocol worden gegoten en zaken als de winstdelingsregeling en de afspraken die bij de grond en cockpit zijn gemaakt moeten nog door ons beoordeeld worden. Zodra hier een klap op is gegeven zal het totaalresultaat met onze leden worden gedeeld.

  • De nieuwe CAO heeft een looptijd van 27 maanden. Hij start met terugwerkende kracht op 1 oktober 2011 en loopt tot en met 31 december 2014;
  • Gedurende deze looptijd zal naast de eerder overeengekomen 1,25% structurele en 1,25% eenmalige loonsverhogingen geen verdere loonsverhoging plaatsvinden. De jaarlijkse salarisstappen zullen uiteraard wel gewoon worden toegepast.

Specifieke cabinezaken

  • KLM zal zich tot het uiterste inspannen om de werkgelegenheid van de huidige werknemers veilig te stellen. Gebaseerd op de huidige inzichten zullen er op grond van bedrijfseconomische redenen gedurende de CAO periode geen KLM'ers in vaste dienst worden ontslagen. Deze garantie is ook van toepassing op de 156 jaarcontractanten van wie de contracten vanaf 1 mei 2013 zullen aflopen.
  • De vaste maandelijkse internetvergoeding verdwijnt. De 16% opslag op de sundries zal terugkomen, waardoor de daggelden weer gelijk zullen zijn aan die van de cockpit. De afspraken die VNC hierover in 2009 met KLM maakte komen hiermee te vervallen;
  • Er zal juridisch worden getoetst in hoeverre zwangere CA’s de keuzemogelijkheid kunnen krijgen om op basis van de wettelijke vangnetten geen vervangende werkzaamheden te verrichten met behoud van een deel van hun salaris.

Bezuinigingsafspraken

  • Er zal een vereenvoudiging komen van de koffer- en tassenverstrekking. De grote en kleine koffer zullen worden vervangen door één type koffer. Daarnaast zullen de reistas en de handtas worden afgeschaft;
  • Er worden twee vakantiedagen ingeleverd. Eén structureel en één gedurende de looptijd van de CAO.
  • KLM en Cabinebonden zullen voor 1 januari 2014 een nieuw loongebouw overeenkomen voor nieuw aan te nemen personeel.  Vooruitlopend op de te maken afspraken worden voor nieuw in dienst te treden personeel de onderste twee salarisstappen van KLM vervangen door de eerste vier salarisstappen van KLC.
  • Tenslotte zullen afspraken worden gemaakt over een toekomstbestendige pensioenregeling die zal voldoen aan (aangekondigde) wet- en regelgeving.

Het woord is nu aan de leden

In dit uiterst complexe en langdurige onderhandelingstraject waarin alles draaide om de ingezette bezuinigingsoperatie van Air France/KLM om het bedrijf toekomstbestendiger te maken, heeft FNV Bondgenoten/Cabin Pressure zich met overtuiging en verantwoordelijkheid ingezet voor het korps en tegelijkertijd een substantiële bijdrage geleverd in de continuering van het bedrijf en daarmee behoud op werk in deze zware tijden en voor de toekomst. Gegeven de omstandigheden en de niet aflatende druk die er door KLM op ons is uitgeoefend om de arbeidsvoorwaarden aan te vallen, zijn we ervan overtuigd dat we het best haalbare bereikt hebben en KLM hebben gedwongen verder te gaan dan zij van plan was.

Vervolg proces

Zodra de puntjes op de i zijn gezet zal de complete tekst van het onderhandelingsresultaat te vinden zijn op onze website. Ook krijgen onze leden dit resultaat daarna thuisgestuurd ter beoordeling, inclusief verdere toelichting en een stembiljet zodat ieder lid hierover zijn of haar stem kan uitbrengen. Zo werkt de democratie bij FNV Bondgenoten/Cabin Pressure. Verder zijn we voornemens om op 21 en 30 januari infosessies te houden betreffende het cao-traject. Tijdstip en locatie zullen later worden bekendgemaakt. Wel horen we graag uiterlijk vóór 14 januari of je hierbij aanwezig zult zijn. Je kunt je hiervoor aanmelden via info@cabinpressure.nl.

Word óók lid en maak ons (en jezelf) nog sterker!

FNV Bondgenoten/Cabin Pressure heeft wederom bewezen een professionele tegenspeler voor KLM te zijn. Ondanks de moeilijke economische situatie hebben we op basis van reële argumenten daarom toch een aantal essentiële zaken kunnen bewerkstelligen. We luisteren naar de mening van onze leden en geven hen bovendien allemaal de mogelijkheid zich uit te spreken over de resultaten die we bereiken.

Deze tijd vraagt om een professionele en alerte onderhandelingspartner, dat is wederom gebleken. Wil jij ook deel uitmaken van onze duidelijke en eerlijke democratische manier van belangenbehartiging en wil je ons daarin sterker maken? Word dan lid en meld je aan Bij ons ben je ook zeer voordelig uit qua contributie, namelijk maximaal €16,35 bruto per maand! Lees meer over de voordelen van het lidmaatschap op onze website.

Redactie Cabin Pressure