Skip to main content

Presentatie jaarcijfers Air France/KLM

22 februari 2014

Op vrijdag 21 februari 2014 zijn door de KLM Directie de jaarcijfers van Air France/KLM gepresenteerd aan Vakbonden en Ondernemingsraad. In de Panoramazaal van het KLM hoofdkantoor in Amstelveen waren daarbij namens FNV Cabine aanwezig Zakaria Boufangacha, Annetje Koreman, Paula Jansema en Huib den Ouden.

Apetrots

President Directeur Camiel Eurlings benadrukte tijdens de presentatie het stevige operationele resultaat van KLM dat ten opzichte van 2012 verder is toegenomen. Over het jaar 2013 werd er een winst behaald van 301 miljoen Euro! De heer Eurlings stelde letterlijk apetrots te zijn op dit resultaat dat werd behaald door de inzet van alle KLM medewerkers. Hij gaf aan dit binnen én buiten KLM dan ook van de daken te zullen schreeuwen.

 Air France

Het operationele verlies van Air France van 171 miljoen Euro dat tegenover de winst van KLM staat, maakt dat het gezamenlijke operationele resultaat in 2013 uitkomt op 130 miljoen Euro. Tijdens de presentatie van de cijfers een dag eerder in Parijs benadrukte zowel Camiel Eurlings als Alexandre de Juniac (CEO van de groep AF/KLM), dat het resultaat bij Air France flink is verbeterd. De verwachting is dat ook Air France in het boekjaar 2014 een operationeel positief resultaat zal gaan neerzetten.

Het nettoverlies van 1,8 miljard Euro dat hier en daar in de pers opduikt ligt wat genuanceerder dan sommige media doen geloven. Dit bedrag heeft onder andere te maken met een wijziging in de belastingsystematiek in Frankrijk. Daarnaast hebben de afschrijving op Alitalia en de verliesgevende verkoop van Cityjet dit bedrag verder verhoogd.  Van belang is te weten dat dit slechts een boekhoudkundige excersitie is die feitelijk geen invloed heeft op het vermogen van AF/KLM noch op het verkrijgen van de nodige middelen voor het kunnen realiseren van investeringen.

Samenwerkingen

GOL

Tijdens de presentatie werd ook stilgestaan bij de investering van 100 miljoen Dollar (73 miljoen Euro) van AF/KLM in de Braziliaanse luchtvaartmaatschappij GOL. GOL is één van de meest toonaangevende luchtvaarmaatschappijen van Brazilië en wil een exclusieve samenwerking aangaan met AF/KLM voor een periode van 5 jaar. Dat betekent dat het overgrote deel van de Braziliaanse/Europese productie in handen komt van AF/KLM met hubs in Sao Paulo, Rio en binnenkort Brasilia (Air France). De verwachting van de KLM Directie is dat deze investering binnen enkele jaren vertaald zal worden in klinkende winsten.

Etihad

Etihad is loyaal aan AF/KLM. Er wordt concreet over gesproken om, naast Code Sharing, ook te starten met Revenue Sharing. Het zou voor het eerst in de geschiedenis zijn dat een Gulf Carrier zo intensief gaat samenwerken met een Europese luchtvaartmaatschappij.

Uitdagingen versus CAO besprekingen

Ondanks de positieve cijfers en hoopgevende verwachtingen, liggen er volgens de KLM Directie nog wel wat gevaren op de loer. Zo is niet overal ter wereld het economische herstel even groot en is er sprake van schommelingen op de valutamarkten en brandstofprijzen. Daarnaast gaf Camiel Eurlings aan dat er nog de nodige uitdagingen liggen. Eén van die uitdagingen is de hervatting van de CAO besprekingen met de cabinebonden rond half maart 2014.

Rust en toekomstperspectief

FNV Cabine ziet de jaarcijfers van 2013 als de bevestiging van haar eerdere analyses m.b.t. de positie van KLM.  Het huis stond niet in brand en staat niet in brand. KLM staat er zelfs goed voor terwijl de economie nog moet aantrekken. Verder zullen de uiteindelijke afspraken als resultaat van de gesprekken tussen KLM en cabinebonden, leiden tot een structurele besparing op arbeidskosten. We vertrouwen er dan ook op dat KLM de rust blijft bewaren en genoegen neemt met de forse besparingen die het korps al levert. Het bewaren van die rust en het zich richten op de toekomst zijn volgens FNV Cabine twee zaken waar KLM nu de focus op zou moeten leggen.

Redactie FNV Cabine