FNV Cabine is fel tegenstander van de bonussen die momenteel worden uitgekeerd aan de topmannen van KLM en de luchthaven Schiphol. Zakaria Boufangacha: “Het is onbegrijpelijk dat KLM en Schiphol aan de ene kant royale bonussen uitkeren aan hun bestuurders, die jaarlijks al tonnen verdienen, en aan de andere kant een nullijn vragen van de duizenden mensen die bij KLM en op de luchthaven werkzaam zijn”.
Zes ton voor Pieter Elbers
Onze President-Directeur, Pieter Elbers, verdiende in 2014 ruim 600.000 euro. Een vast salaris van 425.000 euro, een ton voor zijn pensioen, een bonus van 15 procent voor het (gedeeltelijk) behalen van zijn doelstellingen plus aandelen voor de lange termijn. Boufangacha: “Volgende week tijdens de aandeelhoudersvergadering moet hier officieel een klap op worden gegeven. Dan wordt er definitief beslist over zijn salaris. Maar die zes ton is natuurlijk moeilijk te rijmen met de huidige besparingen op de arbeidskosten van KLM personeel. Daar waar Elbers 15 procent bonus krijgt, heeft het cabinepersoneel ook in 2014 geen loonsverhoging gekregen. Het zou Elbers daarom sieren om van deze bonus af te zien.” KLM moet bezuinigen en verwacht van haar medewerkers dat zij tot 2020 elk jaar 4 procent aan arbeidsvoorwaarden inleveren.
Cabinepersoneel geschoffeerd
KLM heeft de afgelopen maanden maximaal druk uitgeoefend op de cabinebonden om de zomerproductie te redden door het tijdelijk verlagen van de A-factor van 1.6 naar 1.5 in de ICA-WRR. De inkt van het (voorlopige) protocol hierover is nog niet droog of de bonus van de KLM top wordt bekendgemaakt. Dat zal een forse schaduw werpen op de onderhandelingen voor een cao-akkoord tussen KLM en de cabinebonden, die op 23 en 24 april a.s. in Soestduinen worden voortgezet.
Redactie FNV Cabine.