Skip to main content

KLM schrijft dieprode cijfers in 2020

19 februari 2021

Het jaar 2020 is afgesloten met dieprode cijfers, dit komt natuurlijk niet als een verrassing. We ondervinden deze crisis aan den lijve door EVR in de roosters en lage passagiersaantallen aan boord. Toch is het schrikken om ‘op papier’ te zien dat KLM het afgelopen jaar 1,2 miljard verlies heeft geleden en dat het verlies van de Air France-KLM Groep 7,1 miljard bedraagt. Het aantal passagiers is drastisch gekelderd, KLM heeft twee derde minder passagiers vervoerd ten opzichte van 2019. Vandaag zijn de dramatische jaarcijfers toegelicht door Pieter Elbers en CFO Erik Swelheim.

NB 19 02 2021

Dramatisch jaar ondanks steun

De omzet van KLM is vorig jaar met ruim 50% gedaald naar 5 miljard. Het slechte jaar heeft ook een direct effect op de netto schuld, deze is verdubbeld ten opzichte van 2019. Het aantal KLM-werknemers, organisatie breed, is vorig jaar drastisch teruggebracht. Eén op de zes KLM-ers is zijn of haar baan kwijtgeraakt. Dit zijn 5.000 voltijdsbanen. In 2020 konden we deze krimp bij Cabine opvangen door vrijwillig vertrek, detachering en door het helaas niet verlengen van jaarcontracten door KLM.

Groot effect door noodpakket banen en economie

In maart 2020 presenteerde de overheid het Noodpakket Economie en Banen. We zijn er trots op dat de landelijke FNV mede vorm heeft gegeven aan deze regelingen, die essentieel blijken voor het voortbestaan van KLM. KLM heeft via de NOW miljoenen ontvangen aan loontegemoetkoming en heeft op basis van het noodpakket uitstel gekregen voor belastingbetaling. De directie geeft aan dat dit KLM financiële armslag geeft en dat het noodpakket belangrijk is voor KLM. Op langere termijn moet KLM nog wel kosten maken voor de terugbetaling van geannuleerde tickets en voor het betalen van uitgestelde belastingen.

Netwerk goed in stand gehouden

In vergelijking met vele andere luchtvaartmaatschappijen is KLM in 2020 wendbaar gebleken onder deze moeilijke omstandigheden. Het bestemmingennetwerk is grotendeels intact gebleven, al wordt er per bestemming minder frequent gevlogen. Ook zijn er op verschillende terreinen stappen gezet om kosten te verlagen, bijvoorbeeld aangaande inkoop en lease. Mede doordat KLM verhoudingsgewijs een goed netwerk in de lucht heeft gehouden, is er relatief veel vracht vervoerd. Dit komt mede doordat er door vele KLM-ers hard is gewerkt aan het ‘cargo in cabin’ concept. De prijs voor het vervoeren van cargo is hoog, daarom is er ten opzichte van vorig jaar sprake van een forse inkomstenverbetering bij de vrachtdivisie.

Veel onzekerheid in 2021

2021 begon met een grote klap: het inreisverbod vanuit het Verenigd Koningrijk, Zuid-Amerika en Zuid-Afrika plus de dubbele testverplichting hebben een direct negatief effect op het aantal passagiers. KLM is in overleg met de overheid om deze maatregelen te herzien. FNV Cabine ziet ook dat passagiers met andere Europese Airlines nog steeds naar Nederland kunnen reizen, soms zelfs zonder testverplichting. Het beoogde doel van de aangescherpte maatregelen, bescherming van de Nederlandse bevolking tegen het coronavirus, lijkt niet te worden gerealiseerd. Daar bovenop komt er ook nog een dreiging vanuit de Europese Commissie. In ruil voor extra staatssteun aan Air France-KLM moeten er mogelijk slots op Amsterdam Schiphol en Parijs Orly worden ingeleverd. Deze luchthavens zitten ‘vol’, wat inhoudt dat deze slots dan zeer waarschijnlijk terecht komen bij concurrenten. Het inleveren van slots als voorwaarde voor aanvullende staatsteun is door de Europese Commissie eerder opgelegd aan Lufthansa.

Webinars met achtergrondinformatie

Ook de komende weken organiseren wij woensdag webinars voor onze leden, waarin we veel achtergrondinformatie delen. We gaan onder andere dieper in op actuele operationele zaken en de aangekondigde tweede adviesaanvraag. Er is gelegenheid om LIVE al je vragen te stellen. Je kunt deelnemen via deze aanmeldlink voor 24 februari of deze aanmeldlink voor 10 of 24 maart. We gaan online om 10:30 uur en starten om 11:00 uur. Deelname is kosteloos en exclusief voor leden van FNV Cabine.

Redactie FNV Cabine

Ben jij nog geen lid van FVN Cabine of ken je collega’s die nog geen lid zijn? Meld je dan nu aan voor het introductielidmaatschap via www.fnvcabine.nl 

Democratisch, Vernieuwend, Eerlijk