Skip to main content

Kwartaalcijfers: voorzichtig begin van het herstel?

03 augustus 2021

Op 2 augustus zijn de financiële resultaten van het tweede kwartaal 2021 door de KLM directie toegelicht aan de werknemersorganisaties. Het operationeel verlies voor KLM het afgelopen kwartaal was 185 miljoen, dit was vorig jaar in dezelfde periode een verlies van 493 miljoen. Het verlies wordt beperkt door de overheidssteun aan KLM. De toekomst blijft heel onzeker en KLM staat er financieel veel slechter voor dan voor de coronacrisis. De directie complimenteerde alle werknemers voor hun inzet en voor hun flexibiliteit in deze moeilijke tijden.

Strenge reisrestricties

Zoals we allemaal terugzien aan boord, verloopt het herstel in de luchtvaart trager dan aanvankelijk verwacht werd. De coronacijfers hebben de afgelopen maanden wereldwijd pieken en dalen gekend. Hierdoor heeft KLM te maken gehad met constant veranderende reisrestricties voor passagiers en crew. Vanaf 8 augustus gaat er nieuw Nederlands beleid in voor reizen binnen Europa, dit beleid biedt passagiers meer duidelijkheid. Natuurlijk is KLM ook afhankelijk van het beleid in de landen waar we op vliegen. De vraag naar vluchten binnen Europa en naar het Caribisch gebied trekt naar verwachting aan. Dit geldt helaas niet voor de VS en voor veel Aziatische bestemmingen, waar nog steeds strenge reisrestricties gelden.

Lage bezettingsgraad

Afgelopen kwartaal zijn er 5.853.000 passagiers aan boord van een Air France – KLM toestel gestapt. In hetzelfde kwartaal in 2019 waren dat nog 27.800.000 passagiers. De bezettingsgraad bij KLM is laag; op short- en medium haul was deze het afgelopen kwartaal 64% en op long haul slechts 32%. De cargo loadfactor lag een stuk hoger, namelijk op 87%. Vracht levert door de hoge cargoprijzen een goede bijdrage aan de inkomsten van KLM. Het aantal bestemmingen waar KLM op vliegt is gelijk aan het netwerk voor corona, wel wordt er veel minder frequent op deze bestemmingen gevlogen.

Overheidssteun beperkt verlies

De overheidssteun heeft geleid tot beperking van het verlies. Uit het overheidspakket ‘banen en economie’ krijgt KLM salaristegemoetkoming in de vorm van NOW. Tevens mag betaling van loonbelasting worden uitgesteld naar een later moment. Door de lagere productie zijn er nu veel minder werknemers in dienst, er zijn nu bijna 6.000 voltijdsbanen minder dan in maart 2020. De reductie van de beïnvloedbare kosten voldoet aan de 15% overheidseis. Bij stijgende productie in de toekomst zijn er meer werknemers nodig en dan wordt het naar verwachting moeilijker om aan deze overheidseis te voldoen.

Webinars in augustus

Ook in de zomermaanden organiseren wij weer webinars voor onze leden. We delen actuele achtergrondinformatie en geven ook nadere toelichting op de onderwerpen uit deze nieuwsbrief. Je kunt LIVE al je vragen stellen. Deelname is kosteloos en exclusief voor leden van FNV Cabine. Je kunt deelnemen via deze aanmeldlink voor 11 en 25 augustus. We gaan online om 10:30 uur en starten om 11:00 uur.

Redactie FNV Cabine

Nog geen lid van FNV Cabine, maar wil je ook invloed? Meld je dan aan voor het introductielidmaatschap via www.fnvcabine.nl!

Democratisch, Vernieuwend, Eerlijk!