Skip to main content

Wat is er aan de hand op Schiphol?

06 mei 2022

Met het versoepelen van de coronaregels in Nederland én wereldwijd, neemt het aantal vliegbewegingen weer toe. Dit leidt tot drukte op Schiphol. Deze meivakantie was er ronduit sprake van chaos op de luchthaven, vooral in de weekenden. In deze nieuwsbrief schetsen we de achtergronden van de huidige problematiek, deze problemen op Schiphol zijn namelijk niet nieuw.

KLM grondpersoneel

Daar waar in de cao voor KLM cabinepersoneel is afgesproken dat iedereen die wordt aangenomen direct in dienst komt bij KLM, geldt dit voor het grondpersoneel niet. Jarenlang heeft het bedrijf ervoor gekozen om veel uitzendkrachten in te zetten bij KLM grond. Dit betekent concreet dat deze uitzendkrachten last minute hun rooster te horen kregen, dat zij niet verzekerd waren van voldoende uren en geen zekerheid hadden van inkomen. Bij het uitbreken van de coronacrisis zijn deze uitzendkrachten direct naar huis gestuurd. De hedendaagse arbeidsmarkt is veranderd. Er is niet langer een grote groep uitzendkrachten die bereid is tegen deze onzekere arbeidsvoorwaarden het zware werk in de bagagekelder en op het platform te doen. Dit leidde het afgelopen jaar tot grote tekorten en tot een enorme werkdruk bij het KLM grondpersoneel. Net vóór de meivakantie kregen deze KLM-ers te horen dat er dagelijks tientallen werknemers van een ander afhandelingsbedrijf ingezet zouden worden bij KLM. Deze mededeling was olie op het vuur en leidde tot de wilde staking waar de media bol van stonden en staan.

Schiphol directeur Benschop: ‘Schiphol is kapot bezuinigd’

De strategie van Schiphol is om voornamelijk te sturen op kosten en te weinig op kwaliteit. De CEO van de luchthaven bevestigde deze week in de media dat Schiphol kapot bezuinigd is. Vrijwel alle werkzaamheden op de luchthaven zijn uitbesteed en aanbesteed, denk aan afhandeling, beveiliging en schoonmaak. Nergens in Europa zijn zoveel verschillende bedrijven actief op een luchthaven, als op Schiphol. Deze situatie leidt tot een moordende onderlinge concurrentie en dat gaat ten koste van de werknemers. De Schiphol Group heeft tot op heden altijd de werkzaamheden in de beveiliging en de schoonmaak in zoveel mogelijk stukjes aanbesteed. Dit betekent dat het werk wordt aangeboden aan verschillende aanbieders die elkaar beconcurreren, vaak krijgt de goedkoopste aanbieder “de klus”. Door deze methode zijn er inmiddels vele bedrijven actief op Schiphol. Daarnaast zijn er vrijwel geen eisen gesteld aan nieuwe afhandelingsbedrijven die zich op Schiphol vestigden. De concurrentie leidt tot slechte arbeidsvoorwaarden en tekorten. In de hierdoor ontstane chaos lijkt de Schiphol Group nu eindelijk verantwoordelijkheid te willen nemen. Er wordt in de media gesproken over een verander-agenda om te komen tot betere arbeidsvoorwaarden, betere arbeidsomstandigheden en kwaliteitseisen aan bedrijven die zich op de luchthaven willen vestigen.

Gevolgen voor cabine

De luchtvaart trekt weer aan en dat is gelukkig ook merkbaar bij KLM. Er wordt meer gevlogen en de bezettingsgraad is goed. Het herstel is in de tweede helft van vorig jaar ingezet en het eerste kwartaal van 2022 nog verder verbeterd. In de meivakantie, maar ook al in de weken daarvoor, zijn er actief vluchten geannuleerd door KLM, vanwege tekorten in de grondafhandeling. Dit beperkt het financiële herstel van KLM en de annuleringen hebben ook gevolgen voor ons. We komen uit een periode van instabiele rooster als gevolg van corona. Nu blijven de roosters instabiel, maar dit keer als gevolg van de annuleringen en vertragingen door de tekorten.

Mei webinars

Ook de komende weken organiseren we regelmatig webinars met achtergrondinformatie, uitsluitend voor leden van FNV Cabine. Je bent van harte welkom om woensdag 11 mei of donderdag 26 mei deel te nemen en live al je vragen te stellen. We gaan online om 10:30 uur en starten om 11:00 uur. Leden kunnen deelnemen via deze aanmeldlink voor 11 en 26 mei.

Redactie FNV Cabine

Nog geen lid van FNV Cabine, maar wil je ook invloed? Meld je dan aan voor het introductielidmaatschap via www.fnvcabine.nl 

Democratisch, vernieuwend en eerlijk!