Skip to main content

Overzicht verlengingen / EU-FTL

09 december 2008

De Europese Werk- en Rusttijdenregeling, EU-FTL, biedt KLM een aantal mogelijkheden om de maximale Flight Duty Period te verlengen. Naast bijvoorbeeld het geven van rust aan boord, waarover we al eerder berichtten, kan KLM de maximaal toegestane werktijd in de planning met een uur verlengen. Hieraan zijn wel voorwaarden verbonden.

Met name op vluchten waar de mogelijkheden tot rust aan boord beperkt zijn (MD11/A330) en waar door vliegtijden, tussenstops of tijdsverschillen de FDP in de buurt van het maximum komt, zet onze werkgever dit middel in. De maximale FDP, ofwel onze maximaal toegestane werktijd van aanmelden tot “on blocks”, wordt dan met een uur verlengd. Zonder het toepassen van deze verlenging zou een kleine vertraging al gauw tot grote verstoringen kunnen leiden.

Luchtvaartmaatschappijen dienen zich echter wel aan een aantal regels te houden:

  • Deze specifieke verlenging mag alleen in de planning worden toegepast. Na aanmelden mag KLM dus geen gebruik meer maken van deze verlenging. Dit in tegenstelling tot de andere verlengingsmogelijkheden, zoals rust aan boord of gesplitste dienst (niet gewerkte grondtijd)
  • De minimumrustperiode voor én na de vlucht wordt met 2 uur verlengd of de minimumrustperiode wordt alleen ná de vlucht verlengd, maar dan met 4 uur
  • Dit type verlenging mag in een periode van zeven dagen maximaal twee keer worden toegepast

We willen benadrukken dat het hier om de wet gaat. Overtredingen zijn niet toegestaan en strafbaar. In de planning maken we daarentegen gebruik van de voor ons gunstigere werk- en rusttijdenregeling zoals die per CAO is geregeld. Die ruimte zullen we altijd blijven bevechten..

In de bijlage vind je een lijst met de vluchten waarop deze verlenging is toegepast. Deze is geldig voor de winterdienst 2008-2009. Onder de knop CAO en afspraken (links in het scherm) vind je trouwens veel meer nuttige informatie. Altijd en overal voor iedereen beschikbaar!

Redactie Cabin Pressure