Skip to main content

Cabineoverleg 15 juli 2010

16 juli 2010

Op 15 juli 2010, zijn KLM en cabinebonden weer bijeen geweest voor het maandelijkse cabineoverleg. Namens FNV Bondgenoten/Cabin Pressure waren bestuurders/onderhandelaars Leen van der List en Zakaria Boufangacha, DB-leden Annetje Koreman en John Visser en kaderlid Jos Emmerik aanwezig. Hieronder de hoofdpunten uit het overleg.

Productieplanning
KLM meldt, hoewel voorzichtig, dat de eerste tekenen van herstel/groei zichtbaar zijn en houdt daarom, bij voortzetting van de huidige trend, rekening met instroom van enkele tientallen interne en externe nieuwe collega’s in 2011. Ook staan er een paar promotiecursussen op de rol. Er is nu helaas nog geen zicht op doorstroming naar tweebander.

Leden melden ons dat er veel onder de rang wordt gevlogen, bip’s tot aan de limieten worden ingedeeld en de hoeveelheid KO’s (hoewel binnen de norm) stijgt. Ook zien we dat er regelmatig uitvraag wordt gedaan naar meerwerk. Deze signalen doen vermoeden dat de planning van het aantal benodigde CA’s ten opzichte van de productieverwachting (robuustheid) minder ruim is dan beloofd. FNV Bondgenoten/Cabin Pressure wilde van KLM weten wat de oorzaken zijn en welk beleid wordt gevoerd om niet alleen de planning, maar ook de uitvoering ‘robuust’ te houden.

KLM heeft aangegeven dat ze in de uitvoering wordt geconfronteerd met een hoger dan verwacht ziekteverzuim onder eenbanders en een toenemende vraag naar ouderschapsverlof en non-activiteit. Om die laatste twee te kunnen blijven honoreren en het ziekteverzuim het hoofd te bieden wordt binnen de bestaande afspraken geprobeerd de robuustheid op peil te houden. Wij begrijpen dat een en ander nodig is om de productie waar te maken, maar hebben KLM er op gewezen dat het er om gaat de oorzaken van bijvoorbeeld een hoger ziekteverzuim in beeld te krijgen en daar adequate maatregelen op te nemen. Immers meer ziekteverzuim noopt tot het nemen van maatregelen, maatregelen (bijvoorbeeld meer KO’s) leiden vaak tot een hogere werkdruk, te hoge werkdruk leidt tot demotivatie en daarmee tot een toename van het ziekteverzuim. Kortom, er bestaat een groot risico op een negatieve spiraal en daar zit niemand op te wachten.

PBS
Eind september 2010 is het tijd voor het tweede en laatste evaluatiemoment van PBS. Deze evaluatie is vorig jaar in het PBS-protocol afgedwongen door FNV Bondgenoten/Cabin Pressure, omdat we niet alleen op beloftes op papier vertrouwen, maar omdat wij vinden dat het juist de ervaringen van de gebruikers zijn die bepalen of PBS voldoet of niet.

Door KLM is opnieuw een uitgebreide vragenlijst opgesteld die grote gelijkenis vertoont met de lijst die in maart aan het korps is voorgelegd. KLM verwacht zo te kunnen meten of de ervaringen met PBS, mede als gevolg van de genomen maatregelen, zijn verbeterd. Wat ons betreft is er echter één cruciale vraag en die luidt: “Wil ik op grond van mijn ervaringen van het afgelopen jaar verder met PBS, ja of nee?”

We hebben er bij KLM dan ook op aangedrongen vooral deze vraag centraal te stellen in haar vragenlijst. Na een jaar ervaring met PBS en meer dan tien jaar ervaring met Plan&Go is het korps prima in staat om geheel zelfstandig en op basis van haar eigen ervaringen een keuze te maken. Of KLM het door ons indringend afgegeven advies ter harte neemt moet blijken. Een toezegging om de door ons geformuleerde vraag over te nemen is niet gedaan. We hebben KLM laten weten dat wanneer zij vasthoudt aan de vraagstelling, wij ons vrij zullen voelen om het korps actief in kennis te stellen van wat volgens ons de consequenties zijn van de antwoorden op de door KLM voor te leggen vragen.

Wij zullen de komende tijd het korps regelmatig informeren over de PBS-evaluatie. In dat kader houden we op 2 september om 13.00 uur een bijeenkomst voor leden en niet-leden over PBS en de evaluatie. Probeer deze dag (in PBS!) vrij te krijgen en kom je ervaringen delen met je collega’s en ons! Aanmelden kan via het e-mailadres pbs02092010@gmail.com. De locatie (Amsterdam of omgeving) maken we eind augustus bekend aan een ieder die zich heeft aangemeld.

Vernieuwingsagenda
In de CAO die in april jl. is overeengekomen, is een aanzet gegeven om gezamenlijk te onderzoeken hoe de verhouding tussen werk en verlof beter geregeld kan worden, waarbij flexibiliteit en zeggenschap voor de CA centraal staan. FNV Bondgenoten/Cabin Pressure heeft enige tijd geleden een procesvoorstel gedaan, dat eerst door de KLM en afgelopen donderdag ook door de VNC is omarmd. Hiermee is een goede basis gelegd voor deze zogenaamde vernieuwingsagenda, waarbij onder andere kritisch gekeken gaat worden naar de effectiviteit en de actualiteit van de WRR. Voor de duidelijkheid: Dit mag per saldo geen verslechtering van de WRR inhouden. Vanzelfsprekend gaan we onze leden betrekken bij onze inbreng en de afspraken met KLM en VNC.

JVU- en CS-dagen
KLM heeft ons het voorstel gedaan om JVU-dagen die na afloop van het komende winterseizoen nog niet zijn gebruikt, op 1 mei 2011 bij te schrijven op de JV-teller. Dat houdt in dat ze als (extra) reguliere vakantiedagen in de winterperiode 2011/2012 worden opgevoerd. Je zou er ook voor kunnen kiezen om in juni 2011 één of meerdere dagen via de cafetariaregeling uit te laten betalen.

Het stuwmeer aan CS-dagen is onder andere door de aswolk enorm opgelopen. Hoe deze dagen ook zijn ontstaan, om CS-dagen te verwerven, is er in het verleden een prestatie geleverd door de CA. Meer zeggenschap over deze dagen vinden wij niet meer dan gerechtvaardigd. Om het huidige grote aantal CS-dagen af te bouwen doet KLM ons het voorstel om deze dagen bij een CS-saldo groter dan 3 in de periode januari t/m maart 2011 onder voorwaarden aan te vragen. Wij beraden ons over beide voorstellen en de voorwaarden.

Toekenning deeltijd
In 2007 heeft FNV Bondgenoten/Cabin Pressure als een van haar eerste wapenfeiten KLM met succes gewezen op haar wettelijke verplichting om werknemers al na één dienstjaar (ipv drie) in staat te stellen om een deeltijdverzoek in te dienen. Dit tot groot genoegen van veel cabinecollega’s. Opnieuw is er dankzij onze juridische expertise een verbetering ontstaan: de ingangsdatum van het nieuwe contractpercentage ligt vanaf nu op het wettelijk bepaalde maximum van vier ipv zes maanden (zijnde de 1e van een maand) na de aanvraag onder voorbehoud van beschikbare ruimte.

Losse reserves
De in eerdere bijeenkomsten besproken pilot met losse reserves na hersteldmelding (zie cabineoverleg 27 mei) is van de baan, omdat de ledenraad van de VNC de losse reserve bij voorbaat niet erkend. Ook FNV Bondgenoten/Cabin Pressure was van mening dat we dit fenomeen niet kenden in de CAO (zie artikel over losse reserves van 28 maart jl), maar kon zich onder strikte voorwaarden vinden in een pilot waarbij de losse reserve als laatste mogelijkheid en na toestemming van de CA kon worden ingezet bij hersteldmelding. Deze pilot was onlosmakelijk verbonden met de test om week 3 en 4 bij ziekmelding in stand te houden. We betreuren het dat beide pilots nu van de baan zijn en tot een mogelijke gang naar de rechter leidt. Dit laatste vooral omdat je zou mogen verwachten dat KLM en VNC weten wat ze met elkaar hebben afgesproken in hun PBS-akkoord van april 2008 en in de CAO. De mogelijkheid bestaat dat de uitkomst van een rechtsgang slechter uitpakt voor het cabinepersoneel en er een kans is gemist om de kwestie in ons voordeel op te lossen.

Tot zover de belangrijkste punten uit het cabineoverleg.

Redactie Cabin Pressure

Ook de komende tijd staan er veel lopende en nieuwe zaken op de agenda die in grote mate het plezier in het werk aan boord en het privéleven bepalen. We zetten ons volledig in om er het beste voor het KLM Cabinepersoneel uit te halen. Dat vergt soms een lange adem, veel geduld, energie en tijd, maar uiteindelijk boeken we resultaten die je ongeorganiseerd nooit kunt bereiken. Steun ons dan ook met een lidmaatschap van FNV Bondgenoten/Cabin Pressure. Vul het online aanmeldingsformulier in. Je betaalt niet meer dan €16,- per maand. Op de website vind je meer informatie over het lidmaatschap .